انواع سبک های دکوراسیون داخلی (بخش اول)

انواع سبک های دکوراسیون داخلی (بخش اول)

انواع سبک های دکوراسیون داخلی (بخش اول)

اولین گام برای طراحی داخلی، داشتن اطلاعات کافی و مختلف سبک های دکوراسیون است:زیرا انتخاب سبک بستگی به سلیقه هر فرد دارد و با در اختیار داشتن دانش کافی می تواند بهترین انتخاب را برای خانه خود انجام دهد. در این مطلب به معرفی سبک های مختلف دکوراسیون پرداخته و شباهت ها و تفاوت هایشان را مورد بررسی قرار می دهیم. پس همراه ما باشید:

 

1-سبک دکوراسیون مدرن

واژه مدرن خیلی گسترده می باشد که در سبک دکوراسیون داخلی به خانه ایی گفته می شود که با خطوط صاف و منظم همراه با پالت های رنگی ساده همراه با مواردی چون استیل و شیشه طراحی شده  گفته می شود.حس سادگی در همه المان ها به کار گرفته شده مشاهده می شود.
از ویژگی های سبک مدرن  صاف، صیقلی، براق و شفاف بودن است.

 

از جمله ویژگی های مهم در این سبک، به کار گرفتن اشکال هندسی واضح مثل دایره ها و چهار گوش ها است که این اشکال هندسی در دنیای مدرن به مفهوم سرسخت بودن  است، ضمن اینکه حرکت و پویایی را می توان در اشکال منحنی به کار رفته است و از ترکیب این دو باهم تصویری واضح را از دنیای مدرن روبروی شما قرار می دهد. آثار نقاشی ابستره و مجسمه هایی با مفهوم انتزاعی در این نوع سبک دارای جایگاه ویژه ایی هستند.

 

2-سبک دکوراسیون امروزی

سبک دکوراسیون امروزی با دکوراسیون مدرن که اغلب اوقات جای همدیگر استفاده می شوند دارای تفاوت هایی هستند، از جمله تفاوت های اصلی این دو سبک تفسیر متفاوت سبک مدرن است که از قرن بیستم آغاز شده، از سوی دیگر سبک امروزی یا به تعبیری معاصر دارای انعطاف بالا بوده و هیچگونه پایبندی به سبک خاصی ندارد.
به طور مثال در سبک امروزی شاهد خطوط خمیده در طراحی هستیم در صورتی که در سبک مدرن این اتفاق نمی افتد.

 

 

راحتی و خودمانی بودن فضا دارای اهمیت زیادی است، در سبک مدرن فضایی رسمی موج میزند اما در سبک معاصر احساس صمیمیت بیشتری دیده می شود. این نکته را فراموش نکنیم که در هردوره زمانی باشیم سلیقه جمعی تعریف کننده سبک مدرن یا امروزی در دوره خود خواهد بود.

3- سبک دکوراسیون مینیمال

یکی از پرطرفدارترین سبک های دکوراسیون داخلی مینیمال است.در این سبک از پالت های رنگی استفاده شده که معمولا خنثی بوده و رنگ سفید یکی از پرکاربردترین رنگهای این سبک دکوراسیون است و هیچ کدام از وسایل به کار رفته بیش از اندازه زرق و برق دار نیستند و از سبک مدرن ساده تر نیز می باشد.

 


مینیمال در حقیقت به معنی سادگی و حذف عناصر اضافی است. ویژگی دیگر این سبک استفاده از تضاد رنگ هاست به طور مثال سفید در کنار سیاه باعث می شود که فضا بیش از حد خنثی نباشد و نمای بصری مطلوبی بوجود آورد.


4-سبک دکوراسیون صنعتی

همانطور که اسم این سبک می توان فهمید این است که سبک دکوراسیون صنعتی الهام گرفته از خانه ها شهری قرن 17 و 18 میلادی است. درطراحی با استفاده از این سبک شاهد عناصری هستیم که به ما حس ناتمام بودن طراح را به ما منتقل میکنند.به طور مثال در این سبک ممکن است شاهد استفاده از آجر و چوب باشیم.


استفاده از مبلمان چرم که در آن تاریخ در بین اشراف و کارخانه داران طرفدار زیادی داشت یکی از عناصر جدایی ناپذیر این سبک دکوراسیون می باشد، ضمن آنکه استفاده از جعبه های پرینت دار هم میتواند گزینه مناسبی برای تکمیل کردن این فضا باشد تا حس نوستالژیک بیشتری به افراد القا کند.

 

5-سبک دکوراسیون مدرن قرن بیستم

این سبک در حقیقت بازگشتی به طراحی های دهه نود میلادی است که حس نوستالژی را به فرد می دهد، در این سبک ساده بودن یکی از عناصر مهم بوده و برخی از عناصر مینیمال دیده می شود.

6-سبک دکوراسیون اسکاندیناوی

اگر به دنبال سادگی هستید این سبک بهترین انتخاب برای محیط زندگی شماست. این سبک یادآور زندگی ساده مردم شمال اروپاست. مبلمان استفاده شده همانند یک اثر ساده هنری هستند.
از جمله ویژگی های این سبک می توان به پالت های تمام رنگی سفید و ترکیب عناصری مثل چوب و پلاستیک های روشن و استیل، نورپردازی طبیعی و لوازم جانبی کمتر اشاره کرد. این سبک به سبک مینیمال نزدیک بوده و می توان گفت سبک مینیمال اکثر ویژگی های خود را از سبک اسکاندیناوی مدرن وام می گیرد.

7-سبک دکوراسیون سنتی غربی

در این سبک المان های کلاسیک بیشترین کاربرد را دارند، که مبلمان مجلل هم در این نوع سبک دیده می شود.از جمله ویژگی های مطرح این سبک می توان به استفاده از چوب های تیره، پالت هایی با رنگ تیره،تنوع بافت های استفاده شده در طراحی اشاره کرد.
سبک سنتی ریشه در حساسیت های اروپایی در طراحی دارد به همین خاطر می توان به پارچه های بافتنی یا مخمل، ابریشمی و گلدوزی با ساتفاده از خطوط منحنی اشاره کرد.


8-سبک دکوراسیون سنتی خاور میانه

مهم ترین مشخصه های دکوراسیون خاورمیانه داشتن پالت رنگ های گرم و تند با ترکیب نقش های سنتی و اسلامی همراه است. این نوع سبک دکوراسیون جزو منحصر به فرد ترین سبک های دنیای طراحی داخلی است که در این نوع سبک فرش و گلیم ایرانی حرف اول را میزند.


از ایام گذشته تا به امروز بیشتر از پشتی یا تخت با بالشتک های طرح سنتی در این دکوراسیون استفاده شده است اما جدیدا در این سبک از مبلمان هایی که دارای نقش سنتی لنگ یا گلیم باشد هم استفاده می شود.


9- سبک دکوراسیون انتقالی یا ترنزیشنال

این سبک یکی از محبوب ترین سبک ها در میان انواع سبک های دکوراسیون داخلی به حساب می آید، این محبوبیت به این خاطر به وجود آمده که پل ارتباطی بین دکوراسیون سنتی و مدرن است و یک نوع تعادل را بین این دوسبک بوجود می آورد.
در این نوع سبک از استیل، شیشه در کنار مبلمان مجلل با پارچه های مخمل همچون سبک سنتی استفاده می شود. در سبک دکوراسیون انتقالی از پالت های رنگی نسبتا خنثی برای ایجاد حس آرامش استفاده شده که در عین شیک بودن فضایی صمیمی و خودمانی هم بوجود می آورد.


10-سبک دکوراسیون سنتی شرق دور


سبک دکوراسیون سنتی شرقی به کشورهای شرق دور مانند چین و ژاپن هستند. دکوراسیون سنتی در این کشورها بسیار ساده طراحی می شوند که نشان دهنده سبک زنگی فروتنانه و به دور از تجملات مردم این سرزمین هاست.
استفاده از صندلی ها و میزهای کوتاه و مربع شکل،تشک به جای تخت، درب ها و پنجره های کشویی همراه با نقوش مینیاتوری ژاپنی همگی احساس نوستالژیک از این سرزمین ها را به فضا القا می کند.


در این سبک استفاده از لوازم و عنصر های گوشه دار، به سبک دکوراسیون مدرن بسیار نزدیک است و پالت های رنگی استفاده شده بیشتر خنثی بوده اما میتوان همچون تصویر بالا از رنگ های گرم هم استفاده کرد.

 

ادامه در بخش دوم...