اصول چیدمان  در دکوراسیون داخلی منزل

اصول چیدمان در دکوراسیون داخلی منزل

اصول چیدمان  در دکوراسیون داخلی منزل

چیدمان اثاثیه منزل ممکن است کاری ناامید کننده وطاقت‌فرسا به نظر بیاید. هنگامی که با اتاقی خالی مواجه می‌شوید پر کردن آن به طوری که هم اصولی باشد و هم از لحاظ هنری مطلوب باشد می‌تواند کاری مایوس کننده باشد. در ادامه با ذکر یکسری قوانین متعارف متوجه می‌شوید که چیدمان اثاثیه خیلی هم ترسناک نیست.

 

 

- طراحی اطراف تلویزیون:

بعضی از افراد به این علاقه دارند که تمام دکوری‌ها و وسایل تزیینشان به خوبی دیده شوند. بنابراین آن‌ها را در اطراف تلویزیون می‌چینند. اما باید بدانید که واقعا لازم نیست تلویزیون مرکز توجه خانه شما باشد. بهتر است ابتدا قبل از قرار دادن تلویزیون، دیوار پشت آن را طراحی کرده و محل دقیقی برایش مشخص کنید. این کار باعث می‌شود که همه چیز تعریف شده باشد و شما به یک طراحی متفکرانه و شیک برسید.

 

-وجود گیاهان خانگی:

دکوراسیون بدون حضور گیاهان بسیار سرد و بی‌روح خواهد بود. به خصوص فضاهایی مانند نشیمن و اتاق خواب بدون وجود سبزی و گیاهان خانگی کامل به نظر نمی‌رسند. شما مجبور نیستید که خانه‌تان را به یک گلخانه بزرگ تبدیل کنید. فقط کافی است که گیاه مورد علاقه‌تان را پیدا کرده و چند گلدان کوچک تهیه نمایید. حتی می‌توانید از آن‌ها فقط برای روی میزها استفاده کنید.

 

- انتخاب آباژور:

یک آباژور با یک سبک منحصر به فرد می‌تواند جذابیت را به یک فضا  اضافه کند، اما انتخاب کلاهک نامناسب می تواند نتیجه کاملا برعکس داشته باشد. بهتر است در انتخاب مدل کلاهک آباژور خود دقت بیشتری داشته و سبک و اندازه آن را متناسب با اتاق در نظر بگیرید.

-امتحان رنگ‌های متفاوت در دکوراسیون:

به کار بردن رنگ در دکوراسیون می‌تواند بسیار مفید باشد اما شروع یک پروژه بدون دیدن رنگ‌ها در آن فضا یک اشتباه بزرگ است. شما باید قبل از انتخاب رنگ نهایی، تنالیته های مختلف از رنگ مورد نظرتان را روی یکی از دیوارها امتحان کرده و تاثیر آن را در فضا ببینید.

-استفاده از قاب عکس در دکوراسیون:

بعضی از افراد به عکس‌ها و خاطرات قدیمی علاقه بسیاری دارند و به همین دلیل فضاهای مختلف خانه را پر از قاب عکس می‌کنند. در صورتی که این کار نه تنها باعث دیدن نشدن عکس‌ها می‌شود، بلکه شلوغی و هرج و مرج را به همراه دارد. به منظور ایجاد گالری دیواری، بهتر است یکی از دیوارهای خالی خانه‌تان را انتخاب کرده و آن را به یک گالری عکس تبدیل نمایید.
با این کار عکس‌های موردعلاقه‌تان را به زیبایی روی دیوار نصب کرده و هر زمان که خواستید می‌توانید آن را عوض کنید
.

-فضای ورودی خانه

فضای ورودی یک فرصتی فوق العاده برای نشان دادن شخصیت شما بوده و نماینده آن چیزی است که در خانه‌تان وجود دارد. خیلی از افراد به این فضا اهمیتی نمی‌دهند و آن را به حال خود رها می‌کنند. یک طراحی بسیار ساده خلق نمایید.
لازم نیست حتما ایده‌های خیلی خاص و پیچیده داشته باشید. گاهی با استفاده از یک رنگ یا کاغذ دیواری برای دیوارها، نصب آینه و یا تابلوی هنری، جاکفشی زیبا و .... می‌توان یک ورودی جذاب طراحی نمود.

 

- کابل‌های به‌هم ریخته:

دسته هایی  از سیم‌های درهم و برهم در فضاهای مختلف خانه دیده می‌شوند و این می‌تواند خطرناک نیز باشد. برای سازمان‌دهی به سیم‌های برق راه حل‌های ساده زیادی وجود دارد. به طور مثال شما می‌توانید از پوشش‌های رنگی برای سیم‌ها استفاده کنید و یا آن‌ها را در جعبه‌های نظم دهنده نگه‌داری کنید.

 -لوازم جانبی:

گاهی اوقات وسایل قدیمی را به همان شکل کهنه نگه می‌داریم و حاضر به عوض کردن‌شان نیستیم. با تغییرات بسیار کوچک مانند عوض کردن دستگیره‌ها و یا رنگ آمیزی می‌توانیم آن‌ها را نو کرده و دوباره استفاده نماییم.

- مبلمان:

بعضی از افراد فکر می‌کنند که حتما باید همه مبلمان و وسایل با یکدیگر ست شود. در صورتی که این یک اشتباه بزرگ است. سعی نمایید تعادل را بین مبلمان و وسایل برقرار کرده و تنوعی بینشان ایجاد کنید. به طور مثال اگر مبل‌های بزرگ و سنگین دارید از میزجلومبلی شیشهای و آباژور ظریف در کنارش استفاده نمایید.

 

-صندلی ناهارخوری:

انتخاب صندلی مناسب برای ناهارخوری از اهمیت زیادی برخوردار است. انتخاب صندلی‌های خیلی سفت و بیش از اندازه رسمی برای ناهارخوری اشتباه بزرگی است.
هنگام خرید صندلی ناهارخوری، روی آن نشسته و تصمیم بگیرید که آیا برای استفاده مدت طولانی مناسب خواهند بود یا نه.
همچنین ارتفاع میز ناهار خوری خود را قبل از اینکه صندلی‌ها را بخرید، اندازه‌گیری کنید تا اطمینان حاصل کنید که خیلی کوتاه یا بلند نباشند.

 

نامرتب بودن خانه:

نامرتب و نامنظم بودن خانه نه تنها باعث ایجاد یک زندگی پر از استرس می‌شود، بلکه تمام زیبایی یک فضا را نیز خراب می‌کند. سبدهای حصیری و شیک متناسب با دکوراسیون می‌توانند به راحتی در کمدها و قفسه‌ها قرار گرفته و فضای مناسبی برای نگهداری وسایل اضافی باشند.

-مد:

 گاهی اوقات پیروی از یک مد که بعد از مدتی نیز قدیمی می‌شود یک اشتباه بزرگ خواهد بود. زیرا برای رسیدن به آن مد هزینه می‌کنید اما پس از مدتی زیبایی‌اش را از دست داده و وسایل خریداری شده را نیز نمی‌توانید دور بیندازید.
سبک خود را انتخاب کنید. رسیدن به سبک شخصی‌تان در دکوراسیون باعث می‌شود همیشه از دیدن آن لذت ببرید و هیچ گاه هم قدیمی نخواهد شد.

ستفاده بیش از حد از نقش‌ها و رنگ‌ها:

اگر تعداد زیادی رنگ یا الگو در دکوراسیون به کار ببرید، خانه‌تان را شلوغ و پر هرج و مرج خواهید کرد. الگوها را با دقت انتخاب نمایید. سعی کنید رنگ‌ها و نقش‌ها را در ترکیب با یکدیگر انتخاب کرده و از کنار هم قرار دادن نقش‌های متفاوت خودداری کنید.

 

- انتخاب فرش:

فرش‌هایی که بیش از اندازه کوچک هستند علاوه بر این که فضا را خالی نشان می‌دهند به راحتی حرکت کرده و روی کف‌پوش سر می‌خورند. اگر فرش انتخابی شما اندازه مناسب داشته باشد، به راحتی تا پایه‌های مبلمان رسیده و علاوه بر پر کردن فضا حرکت نیز نمی‌کند.

نورپردازی:

 در هر اتاق از خانه، شما می‌خواهید انواع مختلف نورپردازی را برای زمان‌های مختلف روز انتخاب کنید. در صورتی که این کار باید با دقت و تخصص انجام شود. هر فضا باید با توجه به عملکرد و کاربردش نورپردازی شده و این امر نیاز به درک درستاز روشنایی دارد.
به عنوان مثال، نورپردازی زیر کابینت با نورپردازی کلی آشپزخانه متفاوت خواهد بود
.

 

-کاور مبل:

اگر شما مبلمان خود را دوست دارید، راه‌های جالب دیگری به جز استفاده از روکش‌های ضخیم پلاستیکی برای محافظت از آن‌ها وجود دارد. بهتر است از پارچه‌های سبک و ساده برای مبلمان استفاده نمایید.
گاهی اوقات پهن کردن یک پتو به عنوان شال مبل نیز می تواند همان کار را برای شما انجام دهد
.

 

 - گل مصنوعی:

استفاده از گل‌های مصنوعی در دکوراسیون یکی دیگر از این اشتباهات است.  آن‌ها گرد و غبار را روی خودشان جمع می‌کنند و بو و زیبایی گل‌های طبیعی را نیز ندارند.
به غیر از گیاهان طبیعی از میوه‌ها نیز می‌توانید استفاده کنید. قرار دادن آن‌ها در ظروف پایه‌دار و یا شیشه‌ای طراوت خاصی را به خانه‌تان می‌آورد.

 

-بوفه:

در صورتی که ویترین سبک کلاسیک را انتخاب و خریداری کنید باید مبلمان منزل شما هم با آن همخوانی داشته باشد و کلاسیک باشد و در صورتی که مبلمان مدرن و راحتی در منزل خود دارید بهتر است از ویترین‌های مدرنی که در بازار موجود است استفاده کنید. اگر که فضای خانه شما کوچک است ویترین آینه‌دار می‌تواند فضای خانه شما را بزرگتر نشان دهد. کنار دیوارها معمولا جای خوبی برای گذاشتن ویترین است و اگر شما آدم خلاقی باشید می‌توانید در بهترین جاها آنرا قرار دهید.