چگونه از جزیره در دکوراسیون استفاده می شود؟

چگونه از جزیره در دکوراسیون استفاده می شود؟

چگونه از جزیره در دکوراسیون استفاده می شود؟


اگر تا به حال دنبال ایده هایی برای استفاده جزیره در آشپزخانه بوده اید به این نکته رسیده اید که در دکوراسیون های امروزی جزیره به یک عنصر خیلی ضروری در آشپزخانه و درکوراسیون آن تبدیل شده است. حداقل کاری که یک جزیره انجام می دهد اضافه کردن یک پیشخوان اضافی و جای بیشتر برای وسیله ها است.

حال اگر یک گاز و سینک ظرفشویی و صندلی به این جزیره اضافه شود، این پیشخوان خود مرکز فعالیت های زیادی در آشپزخانه خواهد بود و به همین علت است که وقتی به فکر توسعه آشپزخانه می افتید، اکثر طراحان و کابینت ساز ها استفاده از جزیره را به شدت توصیه می کنند.

ما در این مقاله قصد داریم هر آنچه که در مورد یک جزیره آشپزخانه است، برایتان شرح می دهیم:



اندازه مناسب جزیره آشپزخانه

جزیره نه آنقدر باید بزرگ باشد که محیط آشپزخانه را به کل اشغال کند نه انقدر کوچک که بر روی آن جزیره نتوان کاری انجام داد .جزیره بیشتر در وسط آشپزخانه قرار می گیرد و باید دارای فضای کافی باشد تا بتوانید فعالیت های مورد نیازتان را بر روی آن انجام دهید. در بیشتر مواقع جزیره به صورت ثابت و غیر متحرک به کار گرفته می شود.

محل قرار گیری جزیره

جزیره بسته به بزرگ بودن یا کوچک بودن آشپزخانه یا در وسط آشپزخانه یا در مرز بین اتاق نشیمن و آشپزخانه قرار می گیرد، اما نکته مهم این است جزیره هرکجای آشپزخانه قرار می دهید باید توجه داشته باشید که به اندازه کافی با دیوارها و کابینت ها و دیگر وسایل فاصله دارد و مانعی برای رفت و آمد ایجاد نمی کند.


ارتفاع مناسب برای جزیره

اگر قصد دارید از آن به عنوان سطح کار استفاده کنید، 70 تا 75 سانتی متر مناسب است، اما به طور معمول ارتفاع استاندارد جزیره آشپزخانه 90 سانتی متر می باشد.
اگر از جزیره به عنوان میز صبحانه استفاده می کنید، به خاطر داشته باشید که فاصله سطح نشیمن صندلی با سطح پیشخوان جزیره همیشه 30 سانتی متر است و در همه شرایط باید این فاصله حفظ شود.


کاربردهای مختلف جزیره آشپزخانه

مخصوص کار

این نوع جزیره ها با الهام از سبک های روستایی ساخته می شوند و از قفسه های باز و جای زیاد بهره می برند. البته مرتب نگه داشتن فضا مقداری دشوار خواهد بود.

 

مخصوص انبار وسایل مختلف

در این نوع جزیره سینک ظرفشویی یا گاز نداردو همچون کمدی در وسط آشپزخانه است و دارای یک کابینت ثابت با پیشخوانی معمولی است.

 

مخصوص آماده سازی مواد غذایی و شستشو

در این نوع جزیره از سینک ظرفشویی استفاده شده در عین حال فضایی بر روی پیشخوان این جزیره فراهم شده که بر روی آن مواد غذایی را آماده کرده  و حتی برای مهمانی به عنوان سلف سرویس استفاده کنید.



مخصوص میز غذا خوری

جزیره ایی که برای غذا خوری طراحی می شود، باید فضای کافی برای قرارگیری زانو ها در زیر آن را داشته باشد، به همین دلیل لبه های پیشخوان در سمت صندلی ها باید به اندازه 60 سانتی متر، از جزیره بیرون زده یاشد.

 

مخصوص آشپزی


مشکل این نوع جزیره ها ریخت پاش زیاد و شلخته بودن آشپزخانه است اما وقتی اجاق گاز روی جزیره آشپزخانه قرار می گیرد، آشپز به وسط آشپزخانه هدایت شده و تسلط کافی به فضای اطراف را خواهد داشت.

 

مخصوص آشپزی و غذا خوری

 

در این نوع جزیره ها بهتر است سطح غذاخوری از سطح آشپزی پیشخوان بالاتر باشد تا امنیت بیشتری برقرار شود.


انواع مختلف جزیره آشپزخانه

 

میز متحرک چرخ دار


این نوع جزیره ها مناسب آشپزخانه های کوچک هستند، تا هر زمان آن را نیاز نداشتید به یک گوشه حرکت دهید. ابعاد این نوع جزیره آشپزخانه به طور استاندارد 60 سانتی متر در 90 سانتی متر است.
 

جزیره ال شکل

 

چیدمان ال فقط به مبل های ال شکل محدود نیست، این شکل از جزیره ها در آشپزخانه شما را قادر میسازد که فعالیت های زیادی انجام دهید. از یک طرف برای آشپزی و از طرف دیگرش به عنوان میز غذاخوری یا سینک ظرف شویی یه هر کار دیگر استفاده کنید.
 

جزیره تی شکل

می توان میز غذاخوری را به وسط جزیره آشپزخانه بچسبانید و فضا را یکپارچه کنید.

جزیره منحنی شکل


برای ایجاد احساس حرکت و پویایی بیشتر این نوع جزیره ها به کار میرود در ضمن اینکه احاطه شدن توسط جزیره، تسلط شما را بر قسمت های مختلف بیشتر خواهد کرد.


چه قطعات و وسایلی را می توان بر روی جزیره آشپزخانه سوار کرد؟


سینک ظرفشویی


در این مدل از جزیره سینک ظرفشویی چه بزرگ باشد چه کوچک، باید به چاه تخلیه متصل کرد که اینکار را هم می توان یا از داخل کابینت و یا از زیر زمین انجام داد.

 

ماشین ظرفشویی


یخچال در جزیره آشپزخانه



قرار دادن یخچال در زیر پیشخوان یک ایده جالبی است، که برای نگهداری مواد غذایی و پذیرایی از مهمانان بسیار کاربردی ست.


گاز روکار



 

گاز روکار جزیره این امکان را به آشپز می دهد که به جای نگاه کردن به دیوار به تمامی فضا تسلط داشته باشد.اگر گاز به صورت برقی باشد باید یک مدار 240 ولتی در زیر گاز به کار گرفته شود یا برای گازهای گازی یک کپسول کوچک گاز هم کفایت می کند.
این نکته را به یاد داشته باشید که گاز رو کار بهتر است از هر طرف 60 سانتی متر با لبه های کناری جزیره و حداقل 15 سانتی متر با لبه عقبی جزیره فاصله داشته باشد.