دکوراسیون اتاق مدیریت چگونه باید باشد؟

دکوراسیون اتاق مدیریت چگونه باید باشد؟

دکوراسیون اتاق مدیریت چگونه باید باشد؟

اکثریت جامعه به نوعی با فرآیندهای اداری سر و کار دارند و یا اینکه جزیی از یک بخش اداری در سازمان هستند، این اکثریت شامال سه دسته هستند که عبارتند از مراجعین، کارمندان و کارفرمایانی که به نوعی با ادارات و سازمان ها ارتباط دارند، به همین خاطر زمان زیادی را در این گونه فضا ها سپری می کنند.
کم ترددترین مکان در سازمان های اداری اتاق مدیریت است، اما دلیل نمی شود که به دکوراسیون آن توجهی نشود.

 

 

به صورت کلی در مقدمه بالا متوجه می شویم که سه دسته افراد با توجه به شرایط و رتبه های اجتماعی در محیط های اداری رفت و آمد می کنند و وقتشان را چه کم و چه زیاد در این محیط ها می گذرانند. در این مقاله قصد داریم به صورت دقیق  و به صورت ویژه  دکوراسیون اتاق مدیریت را بررسی کرده و به یک نگاه کلی از این محیط دست پیدا کنیم.

 

دکوراسیون اتاق مدیریت از دید مراجعین

مراجعین کمترین زمان را در محیط های اداری سپری می کنند و به ندرت برای انجام امور کاری به اتاق مدیریت می روند، حال فرض کنیدیک فرد از سطح پایین جامعه یا یک فرد از سطح بالای جامعه در دفتر یک مدیر حاضر شود، با ورود به آن محل چه حسی باید به آن شخص دست بدهد؟

قبل از هر چیز به این نکته اشاره می کنیم :منظور از دکوراسیون اتاق مدیریت، اتاق ها و دفتار مدیرانی است که مجموعه خصوصی خود را دارند، چرا که سازمان های دولتی با توجه به محدودیت ها و روتین های تعریف شده کار می‌کنند و تغییرات خیلی اساسی در دکوراسیون و چیدمان اداری این گونه سازمان ها تقریبا غیر ممکن است، اما ما برای چنین مدیرانی راهکارهایی ارائه خواهیم کرد.

بهترین پیشنهاد برای مدیران نظم در اتاق است. منظور از نظم ، نظم اداریست که اصول اولیه چیدمان رعایت شده و بهم ریختگی ظاهری در محیط وجود نداشته باشد و فاصله بین لوازم اداری به صورت منطقی و اصولی برقرار باشد.

اما نظم در اتاق مدیریت مدیران خصوصی بسیار متفاوت است، در اتاق آن ها ما بی نظمی منظم را پیشنهاد میدهیم، زیرا با داشتن  قدرت مانور بیشتر می توانند از دکوراتیوهای مختلفی استفاده کنند.

 


 

حال به موضوع اتاق مدیریت از نگاه مراجعه کنندگان بازگردیم و بررسی کنیم که اتاق مدیریت از دید مراجعه کنندگان به چه صورت باشد بهتر است؟
مراجعه کنندگان باید در همان ابتدای ورود تفاوت اتاق مدیریت با بقیه اتاق های مجموعه را احساس کرده و پس از ورود حس راحتی در آن فضا را داشته باشند ضمن اینکه احساس دیسیپلین و شاخص بودن فرد در آن اتاق را به خوبی درک کنند.

دکوراسیون اتاق مدیریت از نگاه کارمندان

بیشتر از مرجعه کنندگان در دفاتر روسا و مدیران، کارمندان همان مجموعه یا سازمان هستند. این اشخاص معمولا برای درخواست های اداری و یا پیگیری امور واگذار شده در اتاق مدیریت به صورت متناوب حاضر می شوند و به طور معمول مدت زمان زیادی را از مدیران اشغال نمی کنند، پس باید در مدت زمان حضور و ملاقات با مدیر تاثیر گذار بوده و به آنها انرژی و انگیزه را انتقال دهد در عین اینکه قدرت و صلابت مدیریت در کنار احساس صمیمیت نیز پا برجا بماند.
همچنین مهم است ابزارها و لوازم باید در جهت سهولت امور و در دسترس مدیر قرار بگیرند تا خواسته های کارمندان را به راحتی انجام دهد.


در بعضی از اتاق ها به خاطر داشتن فضای کافی،اتاق های مجزا یا شیشه ایی برای جلسات تعیین می شود که از لحاظ برقراری ارتباط بین کارمندان و اعضای هیئت مدیره و مدیریت نقش تعیین کننده ایی دارد، بنابراین امکانات اتاق جلسات باید کافی و در جای درست قرار داده شود تا باعث پرت شدن تمرکز شرکت کنندگان نشود و چیدمان میز کنفرانس و صندلی ها باید به سمت نقطه تمرکز و اصلی جلسه باشد.


مبلمان در اتاق مدیریت باید حس راحت بودن را به کارمندان داشته باشد، ضمن اینکه تمامی امکانات پذیرایی برای استفاده شخصی و میهمانان افتخاری آماده باشد حال چه به صورت سلف سرویس چه به صورت مخفی که تردد در اتاق حین جلسات به کمترین حد ممکن برسد. رنگ اتاق مدیریت و نورپردازی آن باید به گونه ایی باشد که کاریزمایتک بودن مدیر را القا کند تا کارمندان تحت تاثیر فضای مدیریتی قرار گیرند.

 



طراحی اتاق مدیریت از نگاه مدیر

از طراحی تا چیدمان و حتی تغییرات پس از چیدمان اتاق مدیریت تا حد خیلی زیادی به سلیقه شخص مدیر بستگی دارد، اما با رعایت اصولی چیدمان و دکوراسیون ضمن اعمال سلیقه شخصی، موارد گفته شده در چیدمان درنظر گرفته شود. ما برای طراحی دو نوع فضا را در نظر گرفتیم و برای هر کدام راهکاری ارائه میکنیم:

فضاهای بزرگ و فضاهای کوچک اتاق مدیریت

در ابتدای کار اتاق کوچک را بررسی میکنیم. برای بزرگتر نشان دادن اتاق بهتر است میز مدیر،صندلی اداری ارگونومیک ،کمد و فایل ها ،مبل یا مبلمان میزبان، همگی در یک سمت اتاق قرار گرفته که فضای داخلی دفتر را بزرگتر جلوه کند. همچنین بهتر است که از پوشش چرم و چوب با کیفیت استفاده شود که حس لوکس بودن را به فضای اتاق القا کند. برای چوب و چرم های تیره میتوان از رنگ هایی مثل زرشکی و بنفش می توان به عنوان مکمل استفاده کرد اما باید نظر داشت که حتما از نور غیر مستقیم استفاده شود تا انعکاس نور لطمه ایی به برجسته بودن یا محو شدن دکوراتیو وارد نکند.

 


اما چیدمان دفاتر بزرگ بسیار متفاوت تر از دفاتر کوچک است . چیدمان باید به گونه ایی باشد که نقاط مختلف اتاق از حالت خلا خارج شود .در دفاتر بزرگ می توان از میزهای بزرگ و صندلی مدیریت بزرگ چرمی استفاده کرد تا حس قدرتمند بودن را به اتاق مدیریت تزریق کند.
باید این نکته را هم در نظر داشت که صندلی های انتخاب شده مدیریت و کارکنان ویژگی یک صندلی ارگونومیک را داشته باشد، از کمدهای مخفی یا دیواری بهره ببرید تا نظم ساختاری دفتر بهم نخورد.
کاناپه های بزرگ به شرطی که رنگ و مدل اتاق را دچار تضاد نکند گزینه خوبی است.اگر اساسا پایه رنگ اتاق روشن باشد بهتر است در نقاط مختلف اتاق از شیشه و فلز  استفاده شود تا فضای اتاق مدرن تر و جدیدتر به نظر  برسد و با استفاده از نور های مستقیم و شکست نور در آن ها، جلوه خاصی به محیط دهد.



استفاده از یک فرش که در محل رفت و آمد قرار نگرفته باشد یک پیشنهاد هیجان انگیز محسوب می شود و از آن برای بیشتر جلوه کردن محیط اتاق استفاده شده، ضمن آنکه از تابلوهای گران قیمت هم استفاده می شودتا افراد تحت تاثیر گرفته و متوجه باشند که در اتاق یک رئیس قرار دارند!


نورپردازی اتاق مدیریت

نورپردازی در محیط کار جزو مهمترین عناصر فضای کار است زیرا اگر شما با بهترین و منحصر به فرد ترین امکانات هم اتاق کارتان را چیدمان کنید اما نورپردازی درستی را نداشته باشد آن جلوه و درخشش مد نظر اتفاق نخواهد افتاد، مگر اینکه اتاق شما از نور طبیعی لازم برخوردار باشد.

توجه به روشنایی بالای سرتان

روشنایی مهمترین عامل در اتاق مدیریت است. چون چراغ های کم نور، باعث آزادی و خلاقیت بیشتر میشود درصورتی که فضای روشن تر به تفکر تحلیلی و ارزشی کمک بسیار زیادی می کند. نور شدید برای کسی راحت نیست. این نور، چشمان را آزار می دهد و باعث مشکلاتی چون سردرد می شود.
در نظر داشته باشیدروشنایی بالای سرتان را با چراغ های مدرن، جایگزین کنید تا هم درخشش و زیبایی سایر وسایل دکوراسیون شما را کامل کند و فضای منسجم تر و بهتری را ایجاد کند.


نهایت استفاده از نور طبیعی

بهترین نور، نور طبیعی است. سعی کنید همیشه تمام قسمت های پنجره را بدون مانع نگه دارید، تا فضای کار شما تا انجا که ممکن است با نور طبیعی پر شود. اگر پنجره های شما پرده دارد، آنها را باز نگه دارید. هنگامی که با کمبود بودجه روبه رو می شوید، سخت است که طراحی فضای اداری خود را در الویت قرار دهید.
اما داشتن یک اتاق مدیریت مناسب جزو الزامات یک سازمان یا شرکت است که با استفاده از طبیعت، بازی با نور و رنگ و ایجاد روشی مدولار برای تزیین چهار مرحله ایست که می تواند در تولید و شاد نگه داشتن خود و کارمندانتان بسیار کمک کند.


تمام گفته های بالا بر اساس روش های روز دنیا بوده و مدیران ارشد شرکت های بزرگ از آن برای مجموعه استفاده کرده اند، هرچند همه آنها یکسان نیستند اما از اصول پایه پیروی میکنند.به نظر شما چه نکات دیگری در چیدمان اتاق مدیریت رعایت شود ؟