چرا برای خرید و فروش ملک به یک مشاور حرفه‌ای نیاز داریم ؟

چرا برای خرید و فروش ملک به یک مشاور حرفه‌ای نیاز داریم ؟

چرا برای خرید و فروش ملک به یک مشاور حرفه‌ای نیاز داریم ؟

  برخی افراد بر این باور هستند که برای خرید ملک احتیاجی به بودن مشاور و راهنما نمی‌باشد و خود فرد می‌تواند به تنهایی اقدام به خرید کرده و به نتیجه برسد و تصورشان این  است که مشاور املاک نقشی در معامله ندارد و هزینه مشاور اضافی بوده و آن مبلغ را می توانند در جای دیگر خرج نمایند.

 

مشاور املاک  یکی از شغل‌هایی است که در جامعه ما کمتر به آن پرداخته شده است. خیلی از افراد هستند که نگاه درستی به این شغل و یا حتی اطلاعاتی در مورد وظایفش ندارند.

مشاور املاک مانند هر شغل دیگری وظایفی دارد که جامعه کمتر با آن آشنا است، دانستن شرح درستی از وظایف مشاور املاک باعث می‌شود که نگاه درستی به این شغل داشته باشیم، همچنین زمان معامله در دام افراد سودجو قرار نگیریم.

همچنین اگر شما قصد راه‌اندازی یک دفتر مشاور املاک را دارید باید نسبت به وظایف‌تان مانند تنظیم قرارداد و بررسی سند مالکیت در مورد ملک مورد معامله به عنوان یک مشاور املاک حرفه‌ای آگاه باشید.

تعریف مشاور املاک

  مشاور املاک، شخصی که نماینده فروشنده یا خریدار می باشد. وی ممکن است خودش به تنهایی و مستقل نیز کار کند، اما اغلب تحت نظر یک مجموعه و در کنار یکدیگر کار می کنند و با عنوان دفتر مشاور املاک به افراد در زمینه خرید و فروش ملک خدمات ارائه می‌نمایند.

 

مشاورین املاک دارای تقسیم بندی می باشند:

 

  •       مشاوران فروشنده -

- مشاوران خریدار

- مشاوران دوطرفه

- کارگزاران معاملات

مشاوران فروشنده: اگر شخصی تصمیم به اجاره یا فروش ملک خود داشته باشد، برای انجام این کار، به کمک صاحب ملک می‌آیند. 

مشاوران خرید: به کسانی که قصد خرید ملک را دارند کمک می‌کنند تا ملک مورد نظر خود را پیدا کرده و خریداری کنند.

مشاوران دوطرفه: افرادی هستند که هم  به خریدار و هم فروشنده مشاوره می‌دهند. وظیفه یک مشاور املاک این است که با صداقت هر چه تمام به هر دو طرف معامله مشاوره و راهنمایی  بدهد هستند.

کارگزاران معاملات: هیچ تعهد محرمانه‌ای با طرفین معامله ندارد. آنها به خریداران و فروشندگان بدون در نظر داشتن منافع هیچ کدام از طرفین کمک می‌کنند. این کمک‌ها به صورت اسناد قانونی است که به شکل یک توافق ‌نامه بین خریدار و فروشنده امضا می‌شود.

 


چرا به مشاور نیاز داریم ؟

   وقتی زمان خرید یا فروش خانه‌ای که در حال حاضر دارید می‌شود، شما می‌خواهید اطمینان حاصل کنید که تمام اطلاعات از تمام مراحل انجام کار را دارید.
زمانی که بدنبال یک مشاور هستید، مطمئن شوید که آن شخص یک سابقه خوب از رضایتمندی مشتری‌هایش داشته باشد. یک مشاور باید قادر باشد که اطلاعات یک ملک را صادقانه در اختیار شما قرار دهد و مراحل انجام کار را برای شما تسهیل نماید.

 آنها باید دارای سوابق عالی و منابع فراوان باشند. داشتن یک مشاور به این معناست که آن شخص باید تحصیلات و تجربه لازم برای تفهیم کردن مراحل کار به شما را، داشته باشد. تلاش برای پیدا کردن خانه‌ چه برای فروش و چه برای خرید به اندازه کافی استرس‌زا هست، اما وقتی که یک مشاور در کنار خود داشته باشید، آنها می‌توانند شما را در مسیر درست بگذارند.                                                            

دلایل اصلی برای داشتن یک مشاور در کنار خود:

1- شناخت بازار

  آگاهی یک مشاور املاک و مستغلات از بازار محلی و دسترسی به لیست‌های خانه و داده‌های فروش به او کمک می‌کند تا قیمت‌های واقعی را هم به خریداران و هم به فروشندگان اعلام کند.

 یک نماینده باتجربه برای مدت طولانی با تغییرات صعودی و نزولی بازار ملک آشنا خواهد بود. اگرچه تصمیم در مورد میزان مبلغ پیشنهادی و یا پذیرش آن به عهده خریدار و فروشنده است، اما مشاوره نماینده شما به شما اطمینان می‌دهد که معامله‌ای که انجام می‌دهید، منصفانه است.

2- منابع

 نمایندگان با سایر متخصصین املاک و مستغلات که ممکن است لازم باشد با آنها تماس بگیرند مانند : بازرسان مالیات، وکلا و شرکت‌های صاحب‌نام، کار می‌کنند. اگر در روند خرید و فروش مشکلی پیش بیاید، نماینده شما می‌تواند بهترین متخصص را برای کمک به شما در شرایط خاص، پیشنهاد کند و درصورت لزوم به عنوان واسطه شما عمل کند

3-  مهارت‌های مذاکره

معامله یک ملک شامل مراحل مختلفی است: از ارائه و پذیرش پیشنهاد تا پایان بازرسی‌ها و تعمیرات ملک. مشاور به شما کمک می‌کند تا از روند تغییرات بازار ملک آگاه شوید و خانه مناسب با بودجه خود را خریداری کنید.مشاور همچنین می‌تواند به مشتری خود مشاوره دهد که چه تعمیراتی بیشترین آسیب را به ملک وارد می‌آورد.

4- تخصص در مدیریت معاملات

خریدار یا فروشنده‌ای که به تنهایی دست به کار می‌شود، ممکن است خطاهایی را مرتکب ‌شود که می‌توان با کمک یک متخصص حرفه‌ای از آنها پیشگیری کرد.

یک دپارتمان املاک و مستغلات می‌تواند مشکلات مربوط به قرارداد خرید را اصلاح کند، اطمینان حاصل کند که بازرسی‌ها و تعمیرات به موقع انجام شده است و هر دو طرف تا پایان انجام کار به قرارداد پایبند باشند.

صحبت پایانی:

  هنگامی که شما شخصا در جستجوی یک ملک هستد، ممکن است به مشکلاتی بربخورید. تحقیق کردن درباره اطلاعات و پیدا کردن پاسخ‌ها به اکثر سوالات خود آسان است ولی پیدا کردن راهی برای دسته‌بندی تمامی این داده‌ها کاری دشوار است. بدون داشتن منابع اطلاعات مناسب و مهارت‌های مذاکره که یک مشاور دارد، شما ممکن است در این مسیر سردرگم و گیج شوید. پس پیشنهاد می‌شود که در این مسیر پراسترس خرید و فروش ملک داشتن یک مشاور متخصص و حرفه‌ای، بار زیادی را از دوش شما برخواهد داشت.