تهویه هوا در دوران کرونا چقدر موثر است؟

تهویه هوا در دوران کرونا چقدر موثر است؟

تهویه هوا در دوران کرونا چقدر موثر است؟

با شروع کرونا، کارشناسان تاکید برا این موضوع داشتند که مردم باید نکات بهداشتی را در اماکن عمومی رعایت کنند، ماسک بزنند و فاصله اجتماعی را مد نظر داشته باشند، اما نکته مهمی که باید به آن توجه داشت تهویه هوا در منزل است که باید حتما ان را جدی گرفت چون ویروس کرونا می تواند تا چند متر در هوا پراکنده شود و به فرد یا افراد دیگر انتقال پیدا کند، پس تهویه خانه و منزل بسیار مهم است هوا باید در منزل جریان مناسبی داشته باشد تا کمتر در معرض ویروس کرونا قرار بگیرید.

با بررسی های انجام شده مشخص شده که این ویروس می تواند تا حدود سه ساعت در هوا معلق بماند و روی برخی از سطوح مثل مقوا تا24 ساعت ماندگار خواهد بود.

تصور بسیاری از مردم در مورد اینکه کارشناسان تاکید بر خانه ماندن می کند این است که در جای امن و ایمنی قرار دارند در صورتی که اگر تهویه هوا به درستی انجام نشود با توجه به شیوع بالای این ویروس حتی فضای خانه هم می تواند بسیار خطرناک باشد اگر تهویه هوای خانه به درستی صورت نگیرد، در طول زمان باعث آسیب رسیدن به دستگاه تنفسی و سیستم ایمنی بدن ما می شود  و درهمین راستا بدن ما هم ضعیف تر می شود و خطر ابتلا به کرونا در ما افزایش پیدا می کند.
به یاد داشته باشیم چون ما زمان زیادی در خانه هستیم، باید مساله کرونا و و تهویه هوا را بسیار جدی بگیریم و با تمیز نگه داشتن محیط خانه احتمال وجود ویروس کرونا در محل کمتر خواهد شد.
در این مقاله قصد داریم نکاتی که به تهویه هوای منزل کمک می کند را یادآوری کنیم .

دستگاه تصفیه هوا، هوای با کیفیت

 موضوع تصفیه هوا کرونا ارتباط مستقیمی با هم دارند ولی برای تهیه دستگاه تصفیه هوای خانگی باید توجه داشته باشید که دستگاه مورد نظراز کیفیت ساخت خوبی برخوردار باشد تا آلاینده های موجود در فضای منزل را پاک کند .طبق یک تحقیق انجام شده در یکی از دانشگاه های فرانکفورت آلمان مشخص شده که استفاده از دستگاه های تصفیه هوا در مدارس ریسک انتقال ویروس کرونا با استفاده از دستگاه تصفیه هوا کاهش داشته است.

حتما در خرید دستگاه تصفیه هوا  بهتر است به سراغ ان دسته برویم که دارای فیلترهای سه مرحله ایی هستند و از کربن فعال استفاده می کنند. برند های خارجی و ایرانی موجود در بازار نیز دارای این فیلتراسیون هستند اما قبل از خرید از امکانات دستگاه اطمینان حاصل کنید.

 

رطوبت هوای خانه، زندگی دوباره

در فصل سرد سال رطوبت داخل خانه ها به حدود ده درصد می رسد و این یعنی کاهش شدید رطوبت که باعث بروز بیماری هایی همچون آنفولانزا و دیگر ویروس ها در ما خواهد شد تحقیقات نشان میدهد که هر چقدر رطوبت محیط بیشتر باشد ویروس ها فرصت کمتری برای رشد و گسترش خواهند داشت و اگر رطوبت کاهش پیدا کند محیط مناسبی برای زنده ماندن آنهاست.
به همین دلیل توصیه می شود که در خانه برای تهویه هوای اتاق بهتر است از دستگاه رطوبت ساز یا دستگاه بخور استفاده کنید و با استفاده از این دستگاه ها مقدار رطوبت خانه را در فصول سرد به حدود 40 تا 60 درصد برسانید.

 


هوای تازه، بهترین انتخاب ریه

بهترین و طبیعی ترین گزینه برای تهویه هوا در خانه استفاده از هوای تازه بیرون است که می تواند جایگزین هوای داخلی شود و احتمال ماندگاری ویروس نیز کاهش پیدا می کند.
برای اینکار هر چند ساعت یک بار درها و پنجره ها را باز کنید تا با جریان هوا هوای تازه جایگزین هوای داخل خانه شود، اما در شهرهای بزرگ به دلیل آلودگی هوا بهتر است زمانی این کار را انجام دهید که هوای شهر تمیز باشد.

حذف مواد آلرژی زا ، تنفسی راحت

وجود مواد آلرژی زا یا آلرژین در فضای زندگی موجب  بالا رفتن خطر ابتلا به بیماری های تنفسی می شود. یکی از راه های تهویه هوا  دور کردن این گرده ها و مایت ها ست.وقتی سیستم تنفسی شما ضعیف شود، مخصوصا کسانی که به بیماری های تنفسی از جمله آسم و یا حساسیت های فصلی دچار هستندخطر ابتلا به کرونا نیز در این دسته افراد بیشتر می شود.

حذف سیگار، پیش به سوی سلامتی

در دوران کرونا عموم مردم باید از سیستم تنفسی خود مراقبت کنند و آن را سالم نگه دارند، مصرف سیگار یکی از عواملی ست که باعث می شود نه تنها سیستم تنفسی ضعیف شود بلکه باعث می شود فضای خانه رو هم آلوده کرده و اطرافیان خود را در معرض خطر قرار دهند به همین خاطر برای داشتن محیطی سالم باید کشیدن سیگار در فضای بسته را فراموش کرد چون باعث به خطر افتادن جان افرادی می شود.
 
که در نزدیکی آن فرد هستند حتی نوزادانی که در معرض دود سیگار قرار می گیرند به احتمال زیاد در معرض خطر مرگ ناگهانی قرار دارند.

 

روغن های گیاهی، یک گزینه متفاوت

میتوانید با  استفاده از رو غن های گیاهی هوای خانه را تهویه کنید، این روغن های گیاهی خواص درمانی آنفولانزا را دارند که در این روزها ثابت شده است.روغن های همچون روغن رز ماری، روغن لیمو، روغن درخت چای و غیره می توانند گزینه های مناسبی باشند، چون با داشتن خواص آنتی باکتریالی میتوانند یک گزینه خوب برای انتخاب باشندو میتوان با گذاشتن یک کاسه آب ولرم و چند قطره از این روغن ها در ظرف ریخته و یک گوشه اتاق گذاشته تا خواص ضد ویروس موجود در این روغن ها برای تهویه هوای اتاق فعال شوند.

 

 

پاک کننده های غیر شیمیایی، سلامتی ریه ها


تحقیقات ثابت کرده است که استفاده از پاک کننده های شیمیایی باعث تضعیف دستگاه تنفسی میشود و خطر ابتلا به ویروس کرونا بسیار بالا می رود برای پیشگیری از این اتفاق باید از پاک کننده های غیر شیمیایی  مثل جوش شیرین و سرکه استفاده کرد که نه تنها به دستگاه تنفسی آسیب نمیرساند بلکه به همان اندازه پاک کنندگی لازم را دارا هستند.